Wat is een mondhygiënist?
Een mondhygiënist is een op HBO-niveau opgeleide paramedicus, werkzaam binnen de mondzorg.
Het beroep van mondhygiënist is geregeld in de Wet op de Beroepen in de Individuele Gezondheidszorg (Wet BIG).
De Wet BIG is een kwaliteitswet en heeft tot doel de kwaliteit
van de beroepsuitoefening te bevorderen en te bewaken. De wet beschermt tevens de patiënt tegen ondeskundig en
onzorgvuldig handelen door beroepsbeoefenaren.
Voor de mondhygiënist is in de wet het deskundigheidsgebied omschreven.
De titel mondhygiënist is een bij wet beschermde titel en mag alleen gevoerd worden door diegene die in het
bezit is van het diploma mondhygiënist. Het diploma wordt verkregen na het met goed resultaat afronden van
een inmiddels 4-jarige HBO-opleiding. De opleidingseisen zijn eveneens wettelijk geregeld.

Wat doet de mondhygiënist?
De taken die de mondhygiënist uitvoert zijn in eerste instantie gericht op de preventie – het voorkomen van
 cariës (gaatjes in tanden en kiezen) en tandvleesaandoeningen. Daarnaast voert de mondhygiënist ook curatieve
 taken uit (= gericht op genezing), zoals het behandelen van tandvleesaandoeningen.

Voorbeelden van werkzaamheden van de mondhygiënist zijn:
* het uitvoeren van een mondonderzoek en indien nodig het maken van röntgenfoto’s en/of gebitsafdrukken
* het geven van uitgebreide voorlichting over het ontstaan van cariës, tandvleesaandoeningen en het effect van
voedingsgewoonten op het gebit
* het geven van uitgebreide voorlichting over gebitsverzorging
* het uitvoeren van een volledige gebitsreiniging, waarbij plaque, tandsteen en aanslag worden verwijderd
* het uitvoeren van preventieve behandelingen waaronder het aanbrengen van gebitsbeschermende middelen (bijv. fluoride)
* het aanbrengen van een ‘laklaag’(het sealen)
* het polijsten van vullingen
* daarnaast is in de Wet BIG geregeld dat de mondhygiënist in opdracht van de tandarts, anesthesie (verdoving) mag geven en primaire cariës behandelen.

Wanneer is een bezoek aan de mondhygiënist aan te raden?
* het tandvlees bloedt bij het poetsen
* tanden of kiezen los gaan staan
* het tandvlees rood en gezwollen is en niet meer strak om de tanden of kiezen sluit
* het tandvlees terugtrekt
* er regelmatig gaatjes ontstaan
* er vaak tandsteen of aanslag op het gebit ontstaat
* er een vieze smaak of slechte adem aanwezig is
* mondverzorging om wat voor reden dan ook een probleem is

Gezond tandvlees
Gezond tandvlees ligt strak om de tanden en kiezen heen, is roze van kleur en bloedt niet.
Het kaakbot zorgt samen met het tandvlees en de vezels voor het houvast van de tanden en kiezen.
Bij gezond tandvlees is de ruimte tussen tand en tandvlees hooguit 3 mm diep en bloedt niet bij aanraking.

Ontstoken tandvlees (Gingivitis)
Wanneer er plaque (bacteriën) langs het tandvleesrandje blijven zitten raakt het tandvlees ontstoken.
Bij aanraking gaat het bloeden. Wanneer de ruimte tussen tandvlees en tand nog niet verdiept is,
dus de aanhechtingsvezels nog intact zijn zal deze ontsteking bij de juiste manier van schoonhouden
snel weer gezond kunnen worden.

Wanneer de ontsteking langer (meestal ongemerkt) aanwezig is, kan deze
overgaan in een ergere vorm van ontsteking waarbij het ophangapparaat/houvast van tanden en kiezen aangetast wordt.
Uiteindelijk kan de tand of kies los gaan staan en verloren gaan. Het is dan ook belangrijk de ontsteking
te behandelen en te stabiliseren zodat de tanden/kiezen behouden kunnen worden.

De behandeling
Bij een beginnende tandvleesontsteking bestaat een behandeling uit het verwijderen van tandplaque
en tandsteen en het geven van tips en adviezen over het schoonhouden van de mond. Bij een
dagelijkse goede mondhygiëne wordt uw tandvlees snel weer gezond.
Bij een verder gevorderde tandvleesontsteking (parodontitis) is een uitgebreidere behandeling nodig. Er zal een meting
van het tandvlees uitgevoerd worden waardoor er overzicht is waar de problemen zijn. Daarna volgen meerdere afspraken
om het gebit goed te reinigen (i.o met verdoving) met als doel het tandvlees weer in een zo gezond mogelijke
conditie te krijgen en de parodontitis te stabiliseren.

Bacteriologisch onderzoek
Soms wordt er na de behandeling en bij een goede mondhygiëne toch onvoldoende herstel gezien van het tandvlees.
Er kan dan een bacterieel onderzoek gedaan worden. Sommige bacteriën zijn niet  met alleen reinigen te verwijderen.
Wanneer uit de test blijkt dat dit het geval is, kan n.a.v. de uitslag van de test en het advies van de microbioloog
een antibioticumkuur voorgeschreven worden.

Roken
Roken heeft veel invloed op de gezondheid van de mond. Door roken is de doorbloeding van de slijmvliezen minder
goed en hierdoor ook de natuurlijke afweer in de mond. Een tandvleesontsteking kan sneller ontstaan en eerder overgaan in een ergere vorm van ontsteking .

Maandag: 09.00 tot 17.00 uur
Dinsdag: 09.00 tot 17.00 uur